Du bør etterfylle luft i dekkene en gang i måneden!
Les hvorfor samt flere tips om dekk her.
Kjedet må alltid holdes smurt, og er den detaljen på en sykkel som må
smøres oftest. Kjedet må smøres oftere ved regnvær, fordi regnet vasker
olja av kjedet. Vi anbefaler denne oljen, men alle sykkeloljer er
akseptable.
Det er aller best å la kjedet tørke opp før man smører, men det er
bedre å smøre et vått kjede enn å utsette smøringen!
Det er veldig raskt og enkelt å smøre kjedet hvis du gjør slik:
Vipp opp støtta og len sykkelen mot en stolpe, et hushjørne eller noe annet som
tillater at pedalene kan snurres fritt bakover.
Snurr pedalene bakover, hold tuten på oljekanna mot kjedet og trykk sakte ut olje.
Når du deretter sykler, girer du gjennom alle girene slik at tannhjulene får olje fra
kjedet.
Normalt bør du bare legge på en minimal mengde olje, for å unngå at
store mengder olje samler masse støv. Men av og til kan du med vilje
«oversmøre» og deretter holde ei fille rundt kjedet mens du snurrer pedalene
bakover. Dette gir en rask og enkel delvis rengjøring av kjedet. Gjør du dette
ofte, er det sjelden behov for en tidkrevende fullstendig rens av kjede, tannhjul og
trinsehjul.
Hvor ofte kjedet bør rengjøres avhenger helt av hvor mye skitt det er på
veiene du sykler på, og hvor mye du gidder å jobbe for å forlenge levetiden
på kjede og tannhjul!
Av og til, og minimum når man kan se at skitt begynner å bygge seg opp på
trinsehjulene på bakgiret, bør en fullstendig rens av kjede og tannhjul
utføres. Skitten på tannhjulene og trinsehjulene skrapes av ved å holde en
flat skrutrekker inntil hjulet mens man snurrer pedalene bakover. Kjedet kan renses med
tannbørste og avfetting. La det rensede kjedet
tørke før du smører det. Smør rikelig og tørk av
overflødig olje med ei fille.
Disse trenger ikke smøres like ofte som kjedet, men også for disse avhenger
smøreintervallet helt av hvor mye vær de har blitt utsatt for. I motsetning til
kjedet, er det vanskelig å se om girarmene trenger å smøres, så gi dem
litt olje av og til. Hvis du venter for lenge med å smøre girarmene, vil du oppleve
at girskifte til et mindre tannhjul fusker eller slutter helt å fungere, samt at det blir
tyngre og tyngre å gire til et større tannhjul.
Påfør en minimal mengde olje på alle bevegelige ledd i giramene foran og bak.
Gir opp og ned mens du ser på girarmen for å se hvor det er bevegelige ledd, og for
å fordele oljen. Du kan dryppe en dråpe olje på hvert ledd med en vanlig oljekanne, men det er lettest
å komme til med spray med et tynt rør på.
Girvaierne smøres normalt som del av den årlige servicen (se nedenfor). Spør
gjerne verkstedet for å sjekke at de faktisk smører vaierne. Årlig service
— og spesielt smøring av girvaierne — bør gjøres om
høsten hvis du sykler om vinteren, for å forebygge fastfrosne vaiere.
Du kan også smøre girvaierne selv, spesielt hvis de begynner å gå tregt
før det er på tide med årlig service. Trege girvaiere er spesielt merkbart ved
giring til mindre tannhjul, hvor fjæra i giret etter hvert ikke klarer å dra giret
helt fram til ønsket gir, slik at giringen blir upresis tross iherdige forsøk
på å justere girvaierne. Sjekk også at de bevegelige
leddene i girene er smurt (se ovenfor) — dette må gjøres oftere enn
smøring av vaierne.
En gang i året bør det gjøres hovedservice. Dette er også en
forutsetning for at garantien skal gjelde. For de fleste vil det
være greiest å la et verksted utføre hovedservice. Du kan se her hvilke punkter en hovedservice
som minimum skal bestå av. Be verkstedet spesielt om å utføre de
servicepunktene som er merket i kursiv, da ikke alle verksteder til vanlig gjør disse.
Dermed sikrer du at sykkelen din fungerer som ny og at komponentene varer lengst mulig.
Her kan du få utført service og reparasjoner.
HALLSTROM BIKES
Leirvikveien 10 C
4513 Mandal
☎ 959 72 570