RESERVEDELER TILBEHØR Hallstrom Bikes SYKLER OM OSS

KUNDESIDER COFFEE BASIC PLUS Vedlikehold Dekk Sittestilling Gir Bremser Lys Styre Garanti Verksteder
Bremser

Bremser

Hallstrom Coffee Basic Plus har hydrauliske skivebremser, som er selvjusterende og har topp bremsekraft upåvirket av vann og møkk på felgene. Normalt skal du ikke behøve å gjøre noe annet enn å skifte bremseklosser en sjelden gang. I tillegg anbefales det å skifte bremsevæske som del av årlig hovedservice.

INNHOLD


Ikke gjør disse tabbene med hydrauliske skivebremser!
Justere bremsehendler
Skifte bremseklosser
Problemløsning: bremsen subber
Problemløsning: svampete brems

IKKE GJØR DISSE TABBENE MED HYDRAULISKE SKIVEBREMSER!

BREMSESKIVENE MÅ IKKE SMØRES!

Olje eller fett på bremseskive / bremseklosser vil redusere bremsekraften og dessuten føre til at bremsene hyler. Ingenting på bremsesystemet trenger å smøres (eventuelt kan de bevegelige leddene i bremsehendlene smøres).

Pass på å ikke søle olje på bremseskivene. Unngå å smøre kjedet med spray, for det er så lett å være uheldig og sprute litt på bremseskiva. Smør heller kjedet med en vanlig oljekanne med tut.

De delene av bremseskivene som ikke bremseklossene bremser mot kan over tid ruste. Ikke så mye som man gjerne ser på bilbremser, men det kan ruste noe. Dette har ingen betydning annet at det ikke ser så pent ut, og man må ikke prøve å beskytte dette med olje. Derimot har vi aldri sett rust på selve bremseflatene, som av og til er et problem på biler.

FØLG MED PÅ SLITASJEN AV BREMSEKLOSSENE

Slitasjegrense
De varer lenge, men må skiftes når bremseklossen er 2.5 mm tykk (0.5 mm igjen av bremsebelegget). Hvis de slites helt ned slik at metallplata skrubber direkte mot bremseskiva, kan bremseskiva bli ødelagt slik at den også må skiftes. Hvis bremsene begynner å lage en annen lyd enn før når du bremser, må du umiddelbart sjekke at de ikke er nedslitt.

IKKE KLEM PÅ BREMSEHÅNDTAKENE NÅR SYKKELEN ER OPP NED

Dette er fordi det da kan komme luft i bremsene; se Problemløsning: svampete bremser.

Unngå dessuten å snu sykkelen opp ned oftere enn nødvendig. For eksempel er det best å smøre kjedet og gjøre annet løpende vedlikehold uten å snu sykkelen (se Vedlikehold). Men hvis du trenger å snu sykkelen for å skifte dekk eller for å frakte den på takstativ, eller andre grunner, så gjør det! Hvis du bare unngår å trykke på bremsehendlene, så blir det i verste fall en helt minimal mengde luft som snart går ut igjen av seg selv (se også Problemløsning: svampete bremser). Et alternativ til å snu sykkelen er for øvrig å skru to kroker i garasjetaket eller et takutspring og henge sykkelen i to snorer — eller kjøpe et mekkestativ.

JUSTERE BREMSEHENDLER

Arbeid pågår!

SKIFTE BREMSEKLOSSER

Bremseklosser til skivebremser holder veldig lenge, men må jo skiftes til slutt. Det kan være litt vanskelig, så vurder å la et sykkelverksted ta jobben. Men du kan også gjøre det selv:

  1. Kjøp nye bremseklosser.
  2. Dette trinnet er litt forskjellig for forbremsen og bakbremsen.
    1. Forbremsen: Skru løs bremsekaliperen og trekk den fri fra bremseskiva.
      (Dette er nødvendig fordi kaliperbraketten ellers vil være i veien for å få ut og inn bremseklossene.)
    2. Bakbremsen: Fjern hjulet fra ramma.
      (Dette er enklere enn å skru løs kaliperen, fordi du sannsynligvis slipper å justere kaliperen etterpå.)
  3. Fjern sikringsskruen med en liten (3 mm) unbrakonøkkel som vist til venstre i illustrasjonen nedenfor.
  4. Fjern bremseklossene (og den lille bøylen mellom dem).
    Skifte bremseklossene
  5. Rengjør godt rundt bremsestemplene, for eksempel med ei fille med rødsprit etterfulgt av Q‑tips med rødsprit.
  6. Skyv bremsestemplene fra hverandre ved å benne med en stor flat skrtrekker. Skyv dem så langt fra hverandre (så langt inn i hver sin side av kaliperen) som mulig.
  7. Hold de nye bremseklossene og den lille metallbøylen sammen. Bøylen skal være mellom bremseklossene, med bremsebelegget mellom de to tungene på hver side av bøylen. Skyv det hele inn i bremsekaliperen samme vei som du tok ut de gamle bremseklossene.
  8. Sett i sikringsskruen igjen og skru den fast. Pass på at sikringsskruen går gjennom det lille hullet i begge bremseklossene
    (Hvis de nye bremseklossene er Shimano i stedet for Tektro, så sitter du nå igjen med en eller flere ubrukte saksesplinter. Det er fordi Shimano bruker saksesplint i stedet for skrue for å sikre bremseklossene, og gjerne legger ved et par ekstra i tilfelle man ødelegger en splint. Du kan kaste saksesplintene.)
  9. Så blir det litt forskjellig igjen for forbremsen og bakbremsen.
    1. Forbremsen: Tre bremsekaliperen inn på bremseskiva, sett i festeskruene, stram skruene til kaliperen akkurat sitter fast, deretter løsne litt slik at kaliperen akkurat er lett bevegelig igjen. (Sykkelen må ikke være opp ned når du gjør følgende:) Klem og slipp bremsehendelen noen ganger. Klem deretter på bremsehendelen for å sentrere kaliperen og skru fast kaliperen.
    2. Bakbremsen: Sett på hjulet igjen. Pass på at hjulet legger seg helt på plass i ramma. Hvis sykkelen står i mekkestativ, så sett den med hjulene på gulvet før du strammer hurtigkoblingen, for å sikre at akselen ligger helt på plass i ramma.
  10. Sykkelen må ikke være opp ned når du gjør dette: Klem et par ganger på bremsehendelen, snurr på hjulet og lytt etter at bremsen ikke subber. Hvis den subber, se neste avsnitt. Hvis bremsen oppleves svampete (kan skje hvis du skifta klosser med sykkelen opp/ned), se Problemløsning: svampete brems.

PROBLEMLØSNING: BREMSEN SUBBER

Arbeid pågår!

PROBLEMLØSNING: SVAMPETE BREMS

Arbeid pågår!

HALLSTROM BIKES
Leirvikveien 10 C
4513 Mandal
☎ 959 72 570


Bruksanvisninger og hjelp
support@hallstrom.no

HALLSTROM BIKES