Hallstrom Coffee Basic har fastmonterte diodelys både foran og bak, drevet av navdynamo.
Systemet er vedlikeholdsfritt:
Skruen på bildet skal være passe stram slik, at det går å vri forlykta opp
og ned med hånda uten være hardhendt. Skruen må ikke være så slakk at
lykta siger litt ned i hver hump og gradvis peker lavere og lavere.
Forlykta høydejusteres i fart når du sykler et sted det er mørkt. Regelen er
enkel: juster den så lavt du kan uten at lyskjeglen får en tydelig slutt. Hvis du
justere lykta for lavt, vil du oppleve at det er mørkt foran lyskjeglen, slik at du ikke kan
se veien så langt fram som du ønsker. Hvis du justerer lykta for høyt, vil du
blende motgående trafikk og dessuten få mindre lys på veien der du ønsker
å se.
Når lyset treffer en mur eller et gjerde, vil du kunne se at lyskjeglen er flat i toppen,
slik at man ikke blender motgående trafikk og får mer lys ned på veien. Dette i
motsetning til de fleste sykkellykter på markedet, som har rund lyskjegle (og gjerne stor
spredning på lyset), slik at motgående trafikk blendes og man får mindre lys der
man trenger det.
Sjekk følgende i rekkefølge inntil problemet er løst:
Hvis det ikke lyser noe sted, hopp til neste punkt.
Men hvis det lyser foran og ikke bak, så ligger feilen et eller annet sted i kablingen mellom
forlykt og baklykt eller i selve baklykta.
For ordens skyld — hvis du nettopp har fått sykkelen og ikke vet hvordan lysanlegget
virker:
Lyset drives ikke av batteri, men av navdynamo. Forhjulet må derfor snurre for at det skal
bli lys!
Oppå forlykta er det en gummiert av/på-knapp. Bryteren skrur på og av forlykta
samt strømtilførselen til baklykta (baklykta får strøm fra forlykta).
Prøv å trykke på knappen og snurr forhjulet igjen. Knappen er ganske hard,
så du må kanskje holde under lykta med pekefinger og langfinger mens du trykker med
tommelen.
Merknad: Når baklykta er ladet opp, vil den fortsette å lyse i noen
minutter selv om forlykta skrus av.
Det går en kabel fra forlykta som er plugget i navdynamoen. Sjekk at pluggen sitter på
og at ledningene ikke er rykket ut av pluggen.
Hvis pluggen sitter i og det fortsatt ikke lyser, kan det være på tide å levere
sykkelen på et verksted. Hvis du er litt mer avansert, kan
du gå videre i veiledningen nedenfor. Kontakt gjerne support@hallstrom.no eller
959 72 570 for hjelp.
Hvis ledningene er rykket ut av pluggen:
Hvis du har et multimeter og vet hvordan du bruker det, så kan du feilsøke videre. Et
billig multimeter i «hobbykvalitet» er godt nok. Krokodilleklyper forenkler
målingene.
Still multimeteret på vekselspenning (V AC) som vist på bildet for å teste
spenning fra dynamo til forlykt eller til likespenning (V DC) for å måle spenning fra
forlykt til baklykt.
Merknad: Dynamoen leverer vekselstrøm til forlykta. Forlykta leverer
likestrøm videre til baklykta.
Under feilsøkingen er det ikke viktig hvilken spenning man måler, bare om man
måler noe i det hele tatt. Når man snurrer forhjulet for hånd, blir farten lav og
dermed spenningen lav.
Merknad: Ved normale hastigheter leverer dynamoen 6 V.
Hvis du oppdager at en komponent eller en kabel er defekt og sykkelen er innenfor garantitida, så kan du levere sykkelen på verksted for kostnadsfri reparasjon, eller kontakte support@hallstrom.no /
959 72 570 for å få tilsendt ny del.
Hvis garantitiden er utløpt, kan du levere sykkelen på verksted eller bestille ny del i nettbutikken.
Hvis verken forlykta eller baklykta lyser, så hopp til neste punkt.
Men hvis det lyser foran og ikke bak:
Trekk av pluggene på kabelen fra dynamoen (ikke den som går til baklykta) og mål
om det er spenning i pluggene.
Hvis det er spenning, er forlykta sannsynligvis defekt.
Trekk av pluggen og mål om det er spenning på de to lederne på dynamoen.
Hvis det ikke er spenning, kan dynamoen være defekt, men dette er svært sjelden.
Hvis det er spenning ut av dynamoen, er problemet sannsynligvis dårlig kontakt:
HALLSTROM BIKES
Leirvikveien 10 C
4513 Mandal
☎ 959 72 570