RESERVEDELER TILBEHØR Hallstrom Bikes SYKLER OM OSS

KUNDESIDER COFFEE BASIC Vedlikehold Dekk Sittestilling Gir Bremser Lys Styre Garanti Verksteder
Dekk

Pumpe opp dekk

Du bør etterfylle luft i dekkene annenhver uke!

Dette er svært viktig for at sykkelen skal trille lett, og for levetiden på dekkene.
Legg gjerne inn en gjentakende påminnelse i kalenderen på telefonen din for å huske å etterfylle luft.

Det er normalt at dekktrykket synker gradvis over tid (omtrent 0,5 bar i uka ifølge våre målinger på Coffee Basic), selv om man ikke har punktert eller har lekkasje i ventilen. Dette skyldes at luftmolekylene (hovedsakelig nitrogen og oksygen) langsomt diffunderer gjennom gummien. Dette skjer raskere på sykkel enn på bil fordi sykler har høyere dekktrykk, tynnere dekkprofil og tynnere gummi.

Ventil

Hallstrom Coffee Basic har «bilventil» (stor ventil) som kan pumpes opp med sykkelpumpe eller med bilpumpe, for eksempel på bensinstasjon. De fleste sykkelpumper (inkludert de vi selger) passer bilventil direkte eller ved å skru ut og snu et par dingser i munnstykket; dette er alltid forklart på emballasjen til pumpa.

DEKKTRYKK

Riktig dekktrykk står alltid preget i siden av dekket, men vi gjengir det også her:
Kenda Eurotour (standarddekket): 2.5–5.5 bar (35–80 psi)
Schwalbe Citizen (alternativt dekk): 2.5–4.5 bar (35–65 psi)
Schwalbe Marathon Racer (alternativt dekk): 4.5–6.5 bar (65–95 psi)
Schwalbe Marathon Winter (piggdekk): 2–5 bar (30–70 psi)

På sommerdekk anbefaler vi å alltid pumpe opp til høyeste tillatte trykk. Da triller sykkelen lettest, og dessuten synker jo trykket alltid gradvis inntil neste gang du pumper.

På piggdekk anbefaler vi til vanlig 5 bar. Da har man godt grep på glatt vei og lavest rullemotstand. Hvis veien er sporete / ujevn, anbefaler vi 3 bar. Det gir mer kontakt mellom pigger og underlag og større kontaktflate mellom gummi og underlag, og det gjør at dekkene lettere ruller over ujevnheter i stedet for å gli til siden.

Dekk må ikke sykles på med lavere enn tillatt trykk. Da bøyes gummien for mye hver gang hjulet går rundt, slik at den over tid sprekker opp. I tillegg blir rullemotstanden høy, og man kan lett punktere hvis man treffer en kant eller hull i veien.

Man vil vanligvis bomme ganske mye på riktig trykk hvis man bare klemmer med tommelen for å føle hvor hardt dekket er. Vi anbefaler å bruke pumpe med manometer (trykkmåler) eller separat trykkmåler, som man gjør når man pumper opp bildekk. Dessverre er det få sykkelpumper som har manometer, men vi har pumper med manometer i nettbutikken vår.

PUMPE OPP FLATT DEKK

Pass på at dekket setter seg riktig i felgen, slik at slangen ikke trenger seg ut mellom dekk og felg etter hvert som du får fullt trykk!

  1. Når du legger dekket på plass i felgen etter å ha reparert en punktering:
    Begynn ved ventilen og arbeid deg rundt. Når du drar siste del av dekket inn i felgen (som krever en del kraft), blir dekk-kanten stram og drar seg godt ned i felgen ved siden av ventilen.
  2. Pump et veldig lavt trykk (ca. 1 bar) og sjekk deretter rundt hele hjulet på begge sider at dekket ligger jevnt. Hvis det ikke ligger jevnt, vri det på plass med håndmakt (slipp ut litt luft hvis du ikke klarer det med håndmakt). Sjekk spesielt ved ventilen; hvis du ikke får dekket ordentlig nedi felgen ved ventilen, slipp ut all luft og gjenta punkt 1.
  3. Pump opp fullt trykk og ta en siste sjekk av at dekket sitter jevnt i felgen.

VERKTØY OG UTSTYR

Vi har en egen kategori i nettbutikken med et nøye gjennomtenkt utvalg verktøy og utstyr for vedlikehold av dekk og slanger.

HALLSTROM BIKES
Leirvikveien 10 C
4513 Mandal
☎ 959 72 570


Bruksanvisninger og hjelp
support@hallstrom.no

HALLSTROM BIKES