Dette er svært viktig for at sykkelen skal trille lett, og for levetiden på
dekkene.
Velg deg gjerne den 1. i hver måned som dagen å etterfylle luft.
Det er normalt at dekktrykket synker gradvis over tid (omtrent 0,3 bar i uka ifølge
våre målinger på Coffee), selv om man ikke har punktert eller har lekkasje i
ventilen. Dette skyldes at luftmolekylene (hovedsakelig nitrogen og oksygen) langsomt diffunderer
gjennom gummien. Dette skjer raskere på sykkel enn på bil fordi sykler har
høyere dekktrykk, tynnere dekkprofil og tynnere gummi. Kvalitetsslangene fra Schwalbe som
er montert i Hallstrom Coffee holder imidlertid lengre på lufta enn rimeligere slanger.
Det fins to størrelser av sykkelventil, enkelt sagt «liten» og
«stor». Hallstrom Coffee har liten ventil. De fleste pumper (inkludert de vi selger) kan enkelt tilpasses liten eller stor ventil ved å
skru ut og snu et par dingser i munnstykket; dette er alltid forklart på emballasjen til
pumpa. Noen pumper har både lite og stort munnstykke (to «hull»). Bilpumper
(for eksempel på bensinstasjoner) passer kun stor ventil, men man kan likevel pumpe opp
liten ventil med bilpumpe ved å skru på en liten adapter.
Det fins to typer liten ventil. Pumpe for liten ventil passer uansett type liten ventil, men de
to typene liten ventil er litt forskjellige å pumpe opp. Hallstrom Coffee har såkalt
«racerventil» (også kalt Presta, Sclaverand eller «fransk ventil»),
som er en type ventil som brukes på alle racersykler samt mange andre sykler.
Før du pumper, må du skru ut den lille runde mutteren ytterst på ventilen,
slik at ventilen kan åpne når du pumper inn. Når du er ferdig skrur du den til
igjen (ikke hardt). Mutteren er en ekstra sikring for at ventilen skal holde tett.
Riktig dekktrykk står alltid preget i siden av dekket, men vi gjengir det også
her:
Schwalbe Citizen (standarddekket): 2.5–4.5 bar (35–65 psi)
Schwalbe Marathon Racer (alternativt dekk): 4.5–6.5 bar (65–95 psi)
Schwalbe Marathon Winter (piggdekk): 2–5 bar (30–70 psi)
På sommerdekk anbefaler vi å alltid pumpe opp til høyeste tillatte trykk. Da
triller sykkelen lettest, og dessuten synker jo trykket alltid gradvis inntil neste gang du
pumper.
På piggdekk anbefaler vi til vanlig 5 bar. Da har man godt grep på glatt vei og
lavest rullemotstand. Hvis veien er sporete / ujevn, anbefaler vi 3 bar. Det gir mer kontakt
mellom pigger og underlag og større kontaktflate mellom gummi og underlag, og det
gjør at dekkene lettere ruller over ujevnheter i stedet for å gli til siden.
Dekk må ikke sykles på med lavere enn tillatt trykk. Da bøyes gummien for mye
hver gang hjulet går rundt, slik at den over tid sprekker opp. I tillegg blir
rullemotstanden høy, og man kan lett punktere hvis man treffer en kant eller hull i
veien.
Man vil vanligvis bomme ganske mye på riktig trykk hvis man bare klemmer med tommelen for
å føle hvor hardt dekket er. Vi anbefaler å bruke pumpe med manometer
(trykkmåler) eller separat trykkmåler, som man gjør når man pumper opp
bildekk. Dessverre er det få sykkelpumper som har manometer, men vi har pumper med
manometer i nettbutikken vår.
Pass på at dekket setter seg riktig i felgen, slik at slangen ikke trenger seg ut mellom dekk og
felg etter hvert som du får fullt trykk!
Vi har en egen kategori i nettbutikken med et nøye gjennomtenkt utvalg verktøy og utstyr for vedlikehold av dekk og slanger.
HALLSTROM BIKES
Leirvikveien 10 C
4513 Mandal
☎ 959 72 570